Melchior Marketing helpt organisaties bij het vormgeven en uitvoeren van een coherent en consistent marketingbeleid op basis van een helder en praktisch marketing advies en/of interim marketing management.
Elke organisatie of project is weer anders en uniek. Maar altijd is de basis een gedegen marketingplan vanuit heldere analyse(s) en beschikbare interne en externe data(bronnen). Melchior Marketing kan hierbij op een groot aantal onderdelen de gewenste adviezen en ondersteuning bieden.
Hieronder de 4 primaire aandachtsgebieden van Melchior Marketing:
Een traject waarin ik een beknopte of uitgebreide marktanalyse uitvoer, de gewenste situatie beschrijf op basis van een inventarisatie met alle interne en externe stakeholders -eventueel aangevuld met een klantonderzoek- met als resultaat een plan van aanpak voor de korte en middellange termijn. Inclusief de noodzakelijke inzet van de online en offline middelen en bijbehorend budget.
Op basis van het (bestaande) marketingplan en organisatie- doelstellingen, wordt een analyse uitgevoerd van de omgevingsfactoren, concurrentie en huidige marketingorganisatie.
Hierbij wordt ook gekeken naar de eventuele bestaande inzet van externe partijen, de kwaliteit en resultaten hiervan, met als resultaat een plan van aanpak voor mogelijke bijsturen of (her)indeling van de taken, functies en verantwoordelijkheden binnen het marketingteam of organisatie.
Hierbij wordt een uitgebreide scan uitgevoerd van de huidige CRM infrastructuur, inclusief een analyse van de systemen, processen en organisatie. Om vanuit hier een advies te formuleren om tot de ideale CRM-benadering te komen die voldoet aan de doelstellingen van de organisatie en die de echt klant centraal stelt.
Het resultaat moet uiteindelijk een volledig en consistent 360 graden klantbeeld geven dat weer de basis vormt voor het marketingplan en (marketing)organisatie. Naast marketing worden de overige bedrijfsonderdelen zoals sales, aftersales, customer service en finance uiteraard ook meegenomen.
De grootste uitdaging van beter lead management ligt vaak in het veranderen van de mindset en cultuur binnen de organisatie. In dit traject komen marketing en sales echt samen. Want wel leads, maar geen sales. Dat kan, want een lead betekent niet automatisch sales. Marketing moet zorgen voor gekwalificeerde leads en dat resulteert weer in een grotere efficiëntie en hoger rendement in de marketing- en salesfunnel.
Maar bovenal profiteert de klant hiervan als de communicatie, verkoop en service samen een integraal proces vormen.